Proč nepřijímáme dostatek horčíku z jídla?

Změna stravovacích návyků v posledních 100 letech, změny klimatu – včetně faktoru kyselých dešťů s vyšším vyplavováním hořčíku z půdy, významné zvýšení intenzity zemědělské produkce jsou alespoň některé z mnoha příčin, které zapříčinily, že se nejenom snížilo množství přijímaného hořčíku potravou, ale složení stravy v mnoha případech ještě omezuje vstřebávání hořčíku ve střevě.

Proč nepřijímáme dostatek hořčíku z jídla? Z hlediska zdravotně-preventivního je například velice výhodný dostatečný příjem vlákniny, ale na druhé straně je to vláknina, která významně snižuje vstřebávání hořčíku. Obdobně působí zvýšený příjem lipidů, kdy mastné kyseliny reagují s hořčíkem za vzniku nerozpustných hořečnatých solí. Výsledkem je opět nejenom snížené vstřebávání hořčíku, ale i mastných kyselin.

Faktory významně snižující vstřebávání hořčíku ze střeva

  • potraviny s vysokým obsahem vápníku, fosfátů, zinku
  • nedostatek vitaminů B1, B2, B6
  • vláknina
  • vysoký příjem tuků a sacharidů