Kolik horčíku potřebujeme?

V České republice platí vyhláška 446/2004 Sb., která stanoví doporučenou denní dávku hořčíku na 300 mg na osobu a den. Tuto dávku je však třeba brát jen jako orientační, neboť potřeba hořčíku se velmi významně zvyšuje se stoupajícím věkem, vyšší potřeba je také v těhotenství a při kojení, v závislosti na fysické zátěži, při onemocnění srdce, diabetu apod.

U diabetiků i malé snížení přívodu hořčíku vede k výraznému zrychlení vzniku diabetických komplikací (diabetické postižení oční sítnice, diabetickému postižení ledvin).

Kolik hořčíku potřebujeme? Ilustrace Z denní doporučené dávky za fyziologických okolností vstřebáme pouze jednu třetinu. V žádném případě neplatí, že čím vyšší dávka, tím vyšší vstřebávání. A už vůbec ne, že dávka podaná = dávka vstřebaná, jak se občas - mylně - uvádí.

Denní příjem hořčíku by se tedy v ideálním případě měl odvíjet od vašeho zdravotního stavu, ale i životního stylu. Doporučené dávky uvedené v tabulce jsou proto jen orientační a v praxi se mohou lišit podle konkrétní situace:

Věk (roky) Muž (mg/den) Žena (mg/den) Těhotenství (mg/den) Kojení (mg/den)
1-3 80 80 N/A N/A
4-8 130 130 N/A N/A
9-13 240 240 N/A N/A
14-18 410 360 400 360
19-30 400 310 350 310
31+ 420 320 360 320

Kdo potřebuje zvýšený přívod hořčíku?

  • Těhotné a kojící ženy
  • Lidé vykonávající namáhavou fyzickou práci
  • Lidé, kteří intenzivně sportují
  • Lidé, kteří se často a intenzivně potí
  • Lidé starší 50 let
  • Kardiaci a diabetici
  • Jedinci, kteří zvýšeně a pravidelně konsumují alkohol
  • Lidé užívající některé léky jako diuretika nebo antibiotika